Informacje prasowe

ŁKA: Ostatni wydłużony Flirt już w służbie

Do ruchu z pasażerami powrócił ostatni, dziesiąty elektryczny zespół trakcyjny Flirt trzeciej generacji po wydłużeniu o człon środkowy. Tym samym program zwiększania pojemności taboru zakończył się sukcesem – informuje przewoźnik. W wyniku przebudowy liczba miejsc siedzących i stojących w pojeździe zwiększyła się o ponad połowę.
 
ŁKA rozpoczęła eksploatację 20 dwuczłonowych Flirtów w latach 2014-2015. Pojazdy po pewnym czasie okazały się jednak zbyt mało pojemne. Stąd pomysł ich rozbudowy o trzeci, środkowy człon. Łódzki przewoźnik zdecydował się na taką zmianę konfiguracji taboru jako pierwszy w Polsce.

Wydłużenie pojazdów powierzono ich producentowi – firmie Stadler Polska. Pierwszy wydłużony pojazd – L-4268-011 – był gotowy w połowie ubiegłego roku. Po dopełnieniu formalności wyjechał na trasę w ostatnim kwartale 2021 r. W kwietniu gotowych było już pięć jednostek.

Jednostki po rozbudowie mają 186 miejsc siedzących zamiast dotychczasowych 120. Inne podstawowe parametry (prędkość maksymalna, możliwość jazdy ukrotnionej) nie uległy zmianie. Koszt inwestycji wyniósł 68 481 150 zł (z dofinansowaniem unijnym w wysokości 47 455 500 zł). W ramach umowy Stadler ma także utrzymywać pojazdy do roku 2029.
 
 

ŁKA odebrała już wszystkie przedłużone składy FLIRT

– Ostatni z rozbudowanych Flirtów został przekazany do eksploatacji – poinformowała Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Przewoźnik ma już komplet 10 takich pojazdów.

Odbiór ostatniego, 10 przedłużonego składu oznacza zakończenie III etap „Budowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej”.

Przypomnijmy, że pierwszy rozbudowany o dodatkowy człon skład FLIRT3 otrzymał homologacje UTK pod koniec października 2021 r. W pierwszy kurs wyruszył w poniedziałek 15 listopada 2021 r.

Dodajmy, że w Żmigrodzie wykonywane były testy trakcji wielokrotnej dwuczłonowych pojazdów ze składami przedłużonymi. Na początku lutego Janusz Malinowski, prezes ŁKA poinformował na Twitterze, że przewoźnik nie bierze pod uwagę dalszej rozwodowy pojazdów.

Rozbudowa składów Flirt realizowana była w ramach podpisanej w kwietniu 2019 r. umowy między Łódzką Koleją Aglomeracyjną a firma Stadler.

Dzięki inwestycji, liczba miejsc siedzących w pojazdach zwiększy się ze 120 do 186. Wartość projektu to 68 481 150,00 z czego dofinansowanie z RPO wyniosło 47 455 500,00. W ramach kontraktu Stadler zobowiązał się także do utrzymania pojazdów do roku 2029.

Źródło: kolejowyportal.pl


ŁKA ma już komplet 10. Flirtów rozbudowanych o trzeci człon!

Ostatni z rozbudowanych Flirtów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej został przekazany do eksploatacji. Oznacza to, że już 10 trójczłonowych EZT-ów od Stadlera będzie wozić pasażerów po regionie.

W kwietniu 2019 roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna podpisała umowę ze Stadlerem na rozbudowę dziesięciu dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt o dodatkowy, trzeci człon w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III”.

To dobra wiadomość, biorąc pod uwagę fakt, że stale rośnie liczba pasażerów. Jak poinformował Prezes Janusz Malinowski, ŁKA w I półroczu 2022 roku przewiozła o 45% więcej pasażerów niż w 2019 roku, czyli jeszcze przed pandemią. To jest wręcz rekordowy wzrost.

Rozbudowa połowy floty Flirtów o dodatkowy człon to zwiększenie liczby miejsc siedzących ze 120 do 186. Długość dodatkowego przedziału pasażerskiego wynosu 17,5 metra, a całego pociągu 63,2 metra. W dodatkowym członie znajduje się 66 miejsc siedzących i wyposażony jest w zgodnie z standardem Flirtów ŁKA – w klimatyzację, wifi, gniazdka elektryczne i urządzenia bezpieczeństwa.

W ramach umowy, Stadler jest także odpowiedzialny za utrzymanie pociągów do 2029 roku. Wartość projektu to 68 481 150,00, kwota dofinansowania z RPO wyniosła 47 455 500,00.

Źródło: nakolei.pl


ŁKA: ósma rocznica. Co udało się osiągnąć?

15 czerwca minęło osiem lat od chwili rozpoczęcia przewozów przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Spółka konsekwentnie rozszerza ofertę dla pasażerów – zarówno przejmując nowe trasy, jak i poprawiając ofertę na dotychczasowych. Pasażerowie w Łódzkiem korzystają z usług kolei regionalnej coraz chętniej.

Według stanu na dzień ósmej rocznicy inauguracji przewozów Łódzka Kolej Aglomeracyjna w ciągu 2922 dni uruchomiła 383 131 pociągów. Pokonały one 23 049 000 pociągokilometrów i przewiozły ok. 33 490 000 pasażerów.

Frekwencja rośnie szybciej niż długość sieci

Początkowo, między połową czerwca a początkiem września 2014 r., ŁKA obsługiwała tylko jedną trasę: z Łodzi Kaliskiej do Sieradza. Do dziś to właśnie ten odcinek, wraz z pociągami wydłużonymi do Ostrowa Wielkopolskiego, a następnie do Poznania, jest tym, na którym praca eksploatacyjna spółki jest największa (4 726 000 pockm). Linia sieradzka jest też drugą pod względem frekwencji (ok. 6 146 000 pasażerów). Na tak dobre wyniki wpływa zarówno łączenie przez nią ważnych ośrodków miejskich (Łódź, Pabianice, Łask, Zduńska Wola, Sieradz), jak i fakt, że okres jej obsługi przez ŁKA jest najdłuższy. Najwięcej pasażerów w swojej dotychczasowej historii ŁKA przewiozła na trasie Łódź Kaliska – Łowicz (6 334 000 osób przy pracy eksploatacyjnej 4 376 000 pockm).

Po 8 miesiącach od rozpoczęcia przewozów (w lutym 2015 r.) liczba podróżnych sięgnęła pół miliona. Przewoźnik obsługiwał już wtedy także trasę Łódź Widzew – Zgierz (od września 2014 r.), Łódź Widzew – Łódź Chojny – Łódź Kaliska (tzw. kolej obwodowa – od listopada 2014 r.), Łódź Widzew – Koluszki oraz Łódź Kaliska – Łowicz (od grudnia 2014 r.). W czerwcu, tuż przed przejęciem przewozów ze stolicy regionu do Kutna, na pokład pociągu ŁKA wszedł milionowy pasażer.

Liczba podróżnych rosła coraz szybciej w miarę wchodzenia na kolejne trasy i zagęszczania rozkładu jazdy na tych już obsługiwanych. Według stanu na koniec 2014 r. pociągi ŁKA zatrzymywały się na 42 stacjach i przystankach. W grudniu 2015 r. liczba ta zwiększyła się już do 56. Następny rok przyniósł uruchomienie pociągów na trasie Łódź – Skierniewice oraz weekendowych, przyspieszonych Sprinterów do Warszawy (łącznie 66 stacji i przystanków). Dalsze wzrosty miały miejsce po rozpoczęciu drugiego etapu budowy systemu ŁKA: przejęciu tras Łódź – Tomaszów Mazowiecki, Łódź – Piotrków Trybunalski – Radomsko i Kutno – Łowicz – Skierniewice.

Przewoźnik rozpoczął też wydłużanie poszczególnych kursów poza granice województwa. Po sukcesie wspomnianych Sprinterów do Warszawy pociągi spółki zaczęły dojeżdżać do Drzewicy i Ostrowa Wielkopolskiego (od grudnia 2020 r.), Poznania, Radomia i Włocławka (od grudnia 2021 r.) oraz Torunia (od marca roku bieżącego). Jedyny odcinek, z którego obsługi przewoźnik się wycofał, to krótki fragment magistrali węglowej (Zduńska Wola – Zduńska Wola Południowa), po którym można było podróżować jego pociągami przez kilka miesięcy w roku 2015. Ekspansji ŁKA nie zatrzymała nawet pandemia COVID-19, choć wiosną 2020 r. wiele połączeń musiało zostać zawieszonych na kilka tygodni. Obecnie do pociągu spółki można wsiąść w 163 lokalizacjach na sieci kolejowej. Warto podkreślić, że przewozy ŁKA od kilku lat, wyłączając początkowy okres pandemii, rosną szybciej niż wielkość pracy eksploatacyjnej.

Tabor. Warto inwestować w nowe pojazdy

Wyróżnikiem ŁKA był od początku zupełnie nowy tabor. Pierwszymi pojazdami we flocie spółki było 20 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt trzeciej generacji. Zakłady Stadler Polska dostarczyły je w trzech transzach między kwietniem 2014 a lutym 2015 r. Ponieważ pojazdy szybko okazały się zbyt mało pojemne jak na potrzeby ŁKA w szczytach przewozowych, podjęto rozmowy z producentem w sprawie wydłużenia ich o trzeci, środkowy człon. Pierwszy rozbudowany w ten sposób EZT wyjechał na linię w listopadzie 2021 r. Dziś w eksploatacji jest już 8 pojazdów z 10 przeznaczonych do wydłużenia.

Przygotowując się do drugiego etapu przejmowania tras, ŁKA zamówiła 14 trzyczłonowych EZT Impuls 2 produkcji Newagu, które odebrała w latach 2018-2019. Ostatnim, jak dotąd, etapem rozbudowy taboru było zamówienie pięciu Impulsów 2 w wersji hybrydowej, mających posłużyć do obsługi tras z odcinkami niezelektryfikowanymi (ze Zgierza i Łodzi do Spały, a od grudnia bieżącego roku także do Skarżyska-Kamiennej). Trzy pojazdy hybrydowe, wchodzące w skład zamówienia podstawowego, dotarły już do ŁKA i przewiozły pasażerów podczas inauguracyjnego przejazdu do Spały.

Dzięki świadczonej przez producentów usłudze utrzymania oraz elektronicznym systemom diagnostycznym zarówno Flirty, jak i Impulsy mają bardzo wysoki wskaźnik dostępności, przekraczający zwykle 95%. W sierpniu 2019 r. wartość ta wyniosła wręcz 100% – nie zdarzył się wtedy ani jeden przypadek niegotowości taboru do wyjazdu na linię w zaplanowanym czasie.

Wysoki poziom zadowolenia

W porównaniu ze stanem sprzed 2014 r. kontakt z ŁKA był dla większości pasażerów w regionie zupełnie nowym doświadczeniem. Spółka zaoferowała komfortowy, przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych tabor, a na większości przejętych tras – we współpracy z organizatorem transportu w regionie – zwiększyła liczbę kursów (odcinek Łódź Widzew – Zgierz został reaktywowany w ruchu pasażerskim od zera). Przewoźnik otworzył szereg nowych kanałów sprzedaży biletów oraz informacji pasażerskiej. Bardzo ważną rolę, zwłaszcza w granicach Łodzi, odegrała integracja taryfowa: od kwietnia 2017 r. można podróżować po stolicy regionu ŁKA na podstawie biletów lokalnego transportu zbiorowego. Pociągi przewoźnika stały się więc kolejnym dostępnym dla łodzian środkiem komunikacji miejskiej. W grudniu tego samego roku wprowadzono pełne wzajemne honorowanie biletów między ŁKA i POLREGIO. Chętnie wykorzystywanym udogodnieniem jest możliwość darmowego przewozu rowerów, a także oferty promocyjne pozwalające na tańszy dojazd do atrakcji turystycznych regionu.

ŁKA co roku zamawia badania satysfakcji pasażerów. Jednym z ważniejszych wskaźników jest Net Promoter Score (NPS), służący do oceny lojalności pasażerów. Wartość NPS jest dodatnia, gdy klientów skłonnych do polecenia innym korzystania z danej usługi jest więcej niż tych, którzy by to odradzili (najwyższy możliwy wynik to 100). Dla ŁKA w ostatnich latach wskaźnik NPS nigdy nie spadał poniżej 40. Według badania na początku bieżącego roku wynosił on 47, co jest wartością wyższą od ubiegłorocznej (44), a także od wartości z pierwszej i drugiej połowy 2019 r. (odpowiednio: 41 i 46). Jeszcze wyższe wskazania odnotowano w pierwszej i drugiej połowie roku 2018 (49 i 56). W roku 2020 z powodu wybuchu pandemii, która postawiła cały sektor kolejowy w nadzwyczajnej sytuacji, badań satysfakcji nie przeprowadzono.

W ostatnich latach ŁKA, bardziej niż do tej pory, podkreśla ekologiczny aspekt swojej działalności. W myśl zawartej niedawno umowy z PKP Energetyka 30% dostarczanej spółce energii pochodzi ze źródeł odnawialnych. Docelowo ŁKA zamierza osiągnąć neutralność klimatyczną, przechodząc całkowicie na energię trakcyjną z OZE. Na terenie zaplecza przy stacji Łódź Widzew rozpoczęto też budowę farmy fotowoltaicznej, mającej dostarczać spółce prąd do celów nietrakcyjnych (zasilanie urządzeń w bazie). Maszyniści przewoźnika są uczeni zasad eco-drivingu i nagradzani za prowadzenie pociągu w sposób oszczędzający energię.

Prezes ŁKA Janusz Malinowski podkreśla znaczenie współpracy z organizatorem przewozów – urzędem marszałkowskim. – Samorząd województwa dostrzega wiodącą rolę transportu kolejowego w jak najlepszym skomunikowaniu regionu. Zapewnia on środki na jego finansowanie zarówno w zakresie niezbędnych inwestycji, jak i bieżącego finansowania umów PSC – mówi prezes. ŁKA stara się wykorzystać te środki optymalnie, między innymi poprzez działania wyliczone powyżej. – To wszystko sprawia, że obszar wykluczenia komunikacyjnego na mapie regionu maleje, a wzrastające notowania kolei i naszej spółki są widoczne tak w badaniach wewnętrznych, jak i w zewnętrznych opracowaniach branżowych. Według danych publikowanych przez UTK wskaźnik wykorzystania kolei w województwie łódzkim systematycznie wzrasta. Wszystko to upoważnia do optymistycznego patrzenia w przyszłość i dalszego planowania rozwoju naszego przedsiębiorstwa z myślą o mieszkańcach województwa – podsumowuje Malinowski.

Tekst pochodzi z numeru 06/2022 miesięcznika Rynek Kolejowy

Źródło: rynek-kolejowy.pl


ŁKA: Rozbudowane Flirty tak samo bezawaryjne, jak dwuczłonowe

Pierwsze tygodnie eksploatacji wydłużonych jednostek Flirt przyniosły bardzo dobre wyniki ich sprawności. Podobnie jak w przypadku pozostałych pojazdów ŁKA, ich serwisem zajmuje się producent – Stadler. Sześć pierwszych zespołów trakcyjnych po wydłużeniu trafiło już do obsługi wszystkich tras regionalnych i międzyregionalnych łódzkiego przewoźnika.
 
Łódzka Kolej Aglomeracyjna jest pierwszym polskim przewoźnikiem kolejowym, który zdecydował się na skierowanie do rozbudowy eksploatowanych już wcześniej jednostek trakcyjnych. W 2014 r. rozpoczęły się dostawydwudziestu dwuczłonowych Flirtów produkcji siedleckiego Stadlera. Z biegiem lat ich pojemność okazała się jednak zbyt mała do obsługi najbardziej popularnych połączeń. Spółka zleciła więc producentowi wydłużenie zespołów trakcyjnych o trzeci człon środkowy.

Sześć z dziesięciu wydłużanych pojazdów jest już w Łodzi


Jak poinformowała nas ŁKA, proces wydłużania pojazdów przebiega zgodnie z założonym harmonogramem. Do eksploatacji w Łodzi trafiło już zatem sześć trójczłonowych pociągów. – W zakładzie wykonawcy znajdują się dwa kolejne pojazdy. Pozostałe będą sukcesywnie przekazywane do rozbudowy – mówi Joanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

– Trzyczłonowe Flirty eksploatowane są na wszystkich trasach obsługiwanych przez naszą spółkę – wskazuje nasza rozmówczyni. Dłuższe jednostki wyjeżdżają też poza granice województwa łódzkiego, bo bywają kierowane np. na międzyregionalną trasę Łódź – Poznań. Dostawa ostatniego z poddawanych wydłużeniu zespołów trakcyjnych ma nastąpić w trzecim kwartale tego roku.
 
Stadler zapewnia niemal stuprocentową gotowość do ruchu

ŁódzkaKolej Aglomeracyjna wielokrotnie podkreślała, że wykorzystywany przez nią tabor cechuje się bardzo niską awaryjnością. Pierwszy okres eksploatacji nowego typu taboru zdaje się potwierdzać ten trend także w przypadku długich Flirtów. Umowa pomiędzy przewoźnikiem a producentem, który zajmuje się także serwisem pojazdów, zobowiązuje Stadlera do utrzymywania odpowiednich wskaźników sprawności i gotowości jednostek. – Dotychczas wynoszą one ponad 99 proc. – zapewniła nasza rozmówczyni.

Po rozbudowie pociągi zostały formalnie oznaczone jako nowy typ i uzyskały symbol LM4268. Oznaczenie to nawiązuje do symbolu opisującego dwuczłonowe Flirty (L4268(. Przypomnijmy, że ŁKA równolegle wprowadza do ruchu także hybrydowe jednostki Impuls z nowosądeckiego Newagu.
 

Wydłużanie Flirtów ŁKA na półmetku

Stadler osiągnął półmetek w realizacji projektu rozbudowy dziesięciu pociągów FLIRT Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej o dodatkowy człon.

– Piąty „wydłużony” o dodatkowy wagon środkowy pojazd odbył z sukcesem jazdy dynamiczne na trasie wyposażonej w system ETCS i został odebrany przez naszego klienta – poinformował Stadler. Pociąg niebawem wróci na łódzkie tory. Teraz będzie mógł zabierać na pokład aż o 60 pasażerów więcej.

Pozostałe pięć pojazdów firma Stadler przekaże do eksploatacji sukcesywnie do końca września 2022 roku. 

Pierwszy elektryczny zespół trakcyjny Flirt ŁKA, wydłużony z dwóch do trzech członów, ruszył w trasę z pasażerami 15 listopada. Zamówienie na wydłużenie 10 EZT-ów otrzymał z wolnej ręki Stadler. Koszt umowy z wiosny 2019 r. to 68,5 mln zł. Obejmuje ona także usługę utrzymana pojazdów do roku 2029 r.

Źródło: rynek-kolejowy.pl


ŁKA podsumowała 2021 rok. Wyniki lepsze niż przed pandemią

 
Rok 2021 był okresem dalszego rozwoju działalności przewozowej spółki. Łódzka kolej zwiększyła liczbę połączeń oraz rozpoczęła obsługę nowych relacji – czytamy w podsumowaniu działalności łódzkiego operatora. 
Nowe przystanki na terenie Łodzi (Łódź Andrzejów Szosa, Łódź Radogoszcz Wschód, Łódź Warszawska, Łódź Retkinia) polepszyły możliwości dojazdu mieszkańców osiedli do centrum miasta. Rozbudowana została oferta przewozowa na linii Łódź – Radomsko przez Piotrków Trybunalski. Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2021/2022 spółka wprowadziła także nowe połączenia z Łodzi do Włocławka, Poznania i Radomia.

ŁKA obsługiwała w 2021 roku 153 przystanki w województwach: łódzkim, mazowieckim i wielkopolskim. Z przejazdów skorzystało 6,04 mln pasażerów, co w porównaniu z rokiem 2020 stanowi wynik lepszy o 1,39 mln osób, natomiast w porównaniu do 2019, to wzrost o 35 tys. podróżnych.
 
 
Integracja taryfowa kluczem do sukcesu

Jak podkreśla przewoźnik, od rozpoczęcia działalności, szczególną rolę w funkcjonowaniu ŁKA odgrywa integracja taryfowa i rozkładowa z innymi uczestnikami transportu zbiorowego. Spółka, na przestrzeni lat, wprowadziła na skalę niestosowaną dotąd w kraju integrację różnych środków transportu.

W związku z rozwojem oferty „Bilet zintegrowany ŁKA + PKS” Spółka zaczęła obsługę nowych punktów styku w Piotrkowie Trybunalskim i Radomsku, które zostały wprowadzone do oferty w grudniu 2020 r. Kontynuowano współpracę z władzami samorządowymi Tomaszowa Mazowieckiego i Piotrkowa Trybunalskiego – przez cały rok obowiązywała oferta umożliwiająca bezpłatną komunikację miejską dla pasażerów ŁKA oraz zniżki na zakup biletów przewoźnika dla posiadaczy kart mieszkańca.

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2021/2022, ze względu na liczne prace modernizacyjne na terenie Łódzkiego Węzła Kolejowego, wprowadzono honorowanie biletów na przejazdy pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w pociągach PKP Intercity na terenie Łodzi oraz na liniach ograniczonych stacjami Pabianice, Ozorków oraz Koluszki.

W 2021 r. zgodnie z realizowaną strategią produktową wprowadzone zostały oferty specjalne i promocyjne, m.in. „Dzień Bez Samochodu”, „Dzień Dziecka z ŁKA”, „Studencki za ZETA”. W sezonie turystycznym Spółka wdrożyła oferty: „ŁKA na Skierniewickie Święto Kwiatów, Owoców i Warzyw”, „ŁKA na Dożynki w Rogowie”, „Powrót gratis z Open Hair Festival”, „ŁKA w Drzewicy”, „ŁKA + Kolej Wąskotorowa”, czy „Parowozownia Skierniewice”. Dzięki nim pasażerowie udający się do tych miejsc pociągami łódzkiej kolei mogli podróżować taniej.

Od 12 grudnia 2021 r. ŁKA wprowadziła „Taryfę województwa łódzkiego”. Dzięki ofercie ceny biletów łódzkiej kolei dla podróżujących po obszarze naszego województwa pozostały na niezmienionym poziomie. Taryfa objęła także ceny biletów na połączenia ŁKA Sprinter Łódź – Warszawa.

Inwestycje w tabor i zaplecze

Pierwszy wydłużony o jeden człon Flirt3 wyjechał na trasy województwa łódzkiego 15 listopada 2021 r. Łódzka Kolej Aglomeracyjna posiada 20 pojazdów typu Flirt, z czego 10 zostało przeznaczonych do rozbudowy o trzeci, dodatkowy człon. Do końca 2021 r. roku Spółka odebrała od producenta 3 takie składy. Rozbudowa pozostałych odbywa się sukcesywnie – docelowo do końca czerwca 2022 r.

Dzięki inwestycji liczba miejsc siedzących w pociągu zwiększyła się ze 120 do 186. Długość dodatkowego przedziału pasażerskiego wynosi 17,5 metra, a całego rozbudowanego pojazdu 63,2 metra. W członie znajduje się 66 miejsc siedzących i dwie pary drzwi (po jednej na stronę). W ramach umowy producent pociągu – firma Stadler – zobowiązała się także do utrzymania pociągów do 2029 r.

Rozbudowa pojazdów Flirt3 to projekt innowacyjny w skali Polski i Europy. Inwestycja ta, realizowana w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III”, została dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.

Nowe hybrydy

W dniu 6 kwietnia 2021 r. został rozstrzygnięty przetarg na dostawę 3 dwunapędowych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap IV”. Pociągi dostarczy nowosądecki Newag. ŁKA skorzystała z prawa opcji, dzięki któremu Spółka mogła zamówić dodatkowe 2 pociągi. Pojazdy trafią do łódzkiej kolei już w I połowie 2022 r.

Po zakupie hybryd ŁKA uruchomi połączenia pasażerskie na liniach kolejowych, które nie są zelektryfikowane: nr 25 – relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Maz. – Opoczno oraz nr 53 – relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki – Spała. I tak z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego będzie kursowało 36 pociągów, z Łodzi do Opoczna pojedzie 20 składów, a z Łodzi do Spały pojadą 4 weekendowe pociągi.

29 listopada 2021 r. została też zawarta umowa na zaprojektowanie oraz budowę małej instalacji fotowoltaicznej o mocy 250 kW na terenie bocznicy kolejowej Zaplecze Techniczne Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w Łodzi. Termin realizacji to 28 kwietnia 2022 r. Inwestycja pozwoli na produkcję zielonej energii nietrakcyjnej na potrzeby ZT.

Źródło: rynek-kolejowy.pl


Nowy pociąg wyjechał w premierową podróż! W regionie będzie 10 takich składów

W miniony poniedziałek pierwszy, rozbudowany pociąg ŁKA typu Flirt wyjechał w swoją premierową podróż po województwie łódzkim. Łódzka Kolej Aglomeracyjna posiada 20 tego typu pojazdów, z czego 10 zostało przeznaczonych do rozbudowy o trzeci, dodatkowy człon.

Do końca bieżącego roku spółka zamierza oddać do eksploatacji cztery takie składy. Rozbudowa pozostałych będzie odbywała się sukcesywnie – docelowo do końca czerwca 2022 r. 

Dzięki inwestycji liczba miejsc siedzących w pociągu zwiększyła się ze 120 do 186. Długość dodatkowego przedziału pasażerskiego wynosi 17,5 metra, a całego rozbudowanego pojazdu 63,2 metra. W członie znajduje się 66 miejsc siedzących i dwie pary drzwi. Wyposażony jest – zgodnie z obecnym standardem pociągów flirt – w klimatyzację, wifi, gniazdka elektryczne i urządzenia bezpieczeństwa. 

W ramach umowy producent pociągu – firma Stadler – zobowiązała się także do utrzymania pociągów do 2029 r.

Rozbudowa pojazdów Flirt3 to projekt innowacyjny w skali Polski i Europy. Inwestycja ta – realizowana w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III – została dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.

Konstrukcja zespołów trakcyjnych typu Flirt jest oparta na elastycznej, dostosowanej do potrzeb użytkowników koncepcji pojazdu, której fundamentem jest sprawdzony, przetestowany system modułowy, dzięki któremu każdy zespół trakcyjny można dopasować do wymogów przewozów regionalnych i międzymiastowych. Produkowane są zespoły trakcyjne liczące od dwóch do ośmiu członów, z liczbą miejsc siedzących od 120 do 488. Krótsze składy można z czasem rozbudować o kolejne wagony, aby umożliwić przewóz większej liczby osób. 

Źródło: kutno.net.pl


Rozbudowany Flirt3 ŁKA wyrusza na trasy województwa łódzkiego

W poniedziałek 15 listopada br. pierwszy, rozbudowany pociąg ŁKA typu Flirt wyjedzie w swoją premierową podróż o godz.15:06 z Łodzi Fabrycznej do Skierniewic. Zanim to jednak nastąpi, nowy skład jest dostępny na dworcu dla wszystkich zainteresowanych już od godz.12:00. Szkoda, że przewoźnik przesłał tę informację dopiero o godzinie 12:24… 10 dłuższych Flirtów Łódzka Kolej Aglomeracyjna posiada 20 pojazdów typu Flirt, z czego 10

Źródło: Transinfo.pl


Pierwszy, rozbudowany pociąg ŁKA Flirt wyruszy dziś w podróż

Łódzka Kolej Aglomeracyjna posiada 20 pojazdów typu Flirt, z czego 10 zostało przeznaczonych do rozbudowy o trzeci, dodatkowy człon. Do końca bieżącego roku Spółka zamierza oddać do eksploatacji 4 takie składy. Rozbudowa pozostałych będzie odbywała się sukcesywnie – docelowo do końca czerwca 2022 r.

Dzięki inwestycji liczba miejsc siedzących w pociągu zwiększyła się ze 120 do186. Długość dodatkowego przedziału pasażerskiego wynosi 17,5 metra, a całego rozbudowanego pojazdu 63,2 metra. W członie znajduje się 66 miejsc siedzących i dwie pary drzwi. Wyposażony jest
– zgodnie z obecnym standardem pociągów FLIRT – w klimatyzację, wifi, gniazdka elektryczne i urządzenia bezpieczeństwa.

W ramach umowy producent pociągu – firma Stadler – zobowiązała się także do utrzymania pociągów do 2029 r.

Rozbudowa pojazdów Flirt3 to projekt innowacyjny w skali Polski i Europy. Inwestycja ta – realizowana w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III – została dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.

Dodatkowe informacje

Konstrukcja zespołów trakcyjnych typu FLIRT jest oparta na elastycznej, dostosowanej do potrzeb użytkowników koncepcji pojazdu, której fundamentem jest sprawdzony, przetestowany system modułowy, dzięki któremu każdy zespół trakcyjny można dopasować do wymogów przewozów regionalnych i międzymiastowych. Produkowane są zespoły trakcyjne liczące od dwóch do ośmiu członów, z liczbą miejsc siedzących od 120 do 488. Krótsze składy można z czasem rozbudować o kolejne wagony, aby umożliwić przewóz większej liczby osób.

Partnerzy działu:

       

Źródło: raportkolejowy.pl


ŁKA: Pierwszy wydłużony Flirt wyjeżdża na tory

Pierwszy elektryczny zespół trakcyjny Flirt ŁKA, wydłużony z dwóch do trzech członów, zabierze w poniedziałek 15 listopada pierwszych pasażerów. Docelowo w ten sam sposób zostanie przebudowanych łącznie 10 pojazdów.
 
Łódzka Kolej Aglomeracyjna zapowiedziała, że rozbudowany Flirt3 od poniedziałku 15 listopada rozpocznie obsługę pasażerów na trasach województwa łódzkiego. W swoją pierwszą podróż wyruszy o godz. 15:06 z Łodzi Fabrycznej do Skierniewic. Zanim to nastąpi, od godz.12:00 będzie dostępny na dworcu dla wszystkich zainteresowanych.

W sumie wydłużonych ma zostać 10 składów. Jak zapowiada Janusz Malinowski, prezes ŁKA, do końca tego roku w eksploatacji będą cztery pociągi.

ŁKA kupiła 20 Flirtów w 2013 r. Szybko okazało się jednak, że dwuczłonowe jednostki są zbyt mało pojemne, by obsłużyć najbardziej popularne kursy. Pojazdy jeździły więc w trakcji podwójnej, co zmniejszyło liczbę dostępnego taboru. Zamówienie na wydłużenie 10 ezt-ów otrzymał z wolnej ręki Stadler. Koszt umowy z wiosny 2019 r. to 68,5 mln zł. Obejmuje ona także usługę utrzymana pojazdów do roku 2029 r. Pierwotnie zakładano, że operacja wydłużania pojazdów zakończy się do stycznia 2020 r., ale terminu nie udało się dotrzymać.

Jak pisaliśmy, wstawienie środkowego członu pozwoliło na zwiększenie liczby miejsc siedzących o 66 (teraz w całym zespole jest ich 186). Dodatkowy segment zapewnia ten sam standard podróżowania, co dwa człony obecnie eksploatowanych pojazdów (niska podłoga, klimatyzacja, bezprzewodowy Internet). Jedyną różnicą jest tylko jedna, a nie – jak w członach skrajnych – dwie, para drzwi. Długość dodatkowego przedziału pasażerskiego to 16 metrów, a całego rozbudowanego pojazdu – 64 metry.
 

Trójczłonowy Flirt ŁKA już dopuszczony do ruchu. Wkrótce wyruszy na regularne trasy

Rozbudowany Flirt Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej o dodatkowy trzeci człon otrzymał zezwolenie wydane przez Urząd Transportu Kolejowego. Trójczłonowy EZT jest już także po odbiorach końcowych, a więc wkrótce zabierze pasażerów.

Pod koniec lipca Łódzka Kolej Aglomeracyjna podzieliła się informacją, że dwuczłonowy Flirt został rozbudowany o dodatkowy środkowy człon. Cały proces przebiegał w zakładach producenta, czyli Stadlera w Siedlcach. Jak zwracał uwagę przewoźnik – jest to innowacyjny projekt w skali Polski i Europy. Od lipca br. trójczłonowy Flirt przechodził testy na torze doświadczalnym w Żmigrodzie, aby otrzymać na nowo wszelkie zezwolenia do jazdy na regularnych trasach.

Rozbudowany pociąg FLIRT3 Stadlera już ze zezwoleniem Urzędu Transportu Kolejowego i po odbiorach końcowych. Pociąg posiada o 1/3 więcej miejsc. W najbliższych dniach będzie już dostępny dla Pasażerów – poinformował Janusz Malinowski, Prezes Zarządu ŁKA.

Przypomnijmy, że w kwietniu 2019 roku ŁKA podpisała ze Stadlerem umowę na rozbudowę dziesięciu Flirtów o dodatkowy człon w ramach projektu pn. „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III”. Dzięki inwestycji w jednym EZT zwiększy się liczba miejsc siedzących ze 120 do 186. Długość dodatkowego przedziału wyniesie 16 metrów, a całego rozbudowanego pojazdu 64 metry. W dodatkowym członie znajdzie się 66 miejsc siedzących i dwie pary drzwi. Dodatkowy człon będzie przystosowany do standardów w obecnych pociągach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Konstrukcja zespołów trakcyjnych typu FLIRT jest oparta na elastycznej, dostosowanej do potrzeb użytkowników koncepcji pojazdu, której fundamentem jest sprawdzony, przetestowany system modułowy. Każdy zespół trakcyjny można dopasować do wymogów przewozów regionalnych i międzymiastowych. Produkowane są zespoły trakcyjne liczące od dwóch do ośmiu członów, z liczbą miejsc siedzących od 120 do 488. Krótsze składy można z czasem rozbudować o kolejne wagony, aby umożliwić przewóz większej liczby osób

Wartość projektu to 68 481 150,00, kwota dofinansowania z RPO wyniosła 47 455 500,00. W ramach umowy Stadler zobowiązał się także do utrzymania pojazdów do roku 2029.

Źródło: nakolei.pl


ŁKA: Pierwszy wydłużony Flirt praktycznie gotowy. „Czekamy na procedury UTK”

Łódzki przewoźnik czeka na dostawę pierwszej jednostki Flirt po wydłużeniu w zakładach producenta. Potem spółka będzie sukcesywnie przekazywać Stadlerowi dziewięć kolejnych dwuczłonowych zespołów trakcyjnych, do których dołączony zostanie dodatkowy człon. Możliwe jest przyspieszenie przekazywania pojazdów i ich dostaw względem pierwotnego harmonogramu.
 
W zeszłym roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna zapowiedziała, że pierwsza jednostka Flirt wydłużona o środkowy, trzeci człon zostanie odebrana w trzecim kwartale 2021 r. U jego progu zapytaliśmy więc przewoźnika o stan przygotowań w tym zakresie. Spółka nie wskazała nam konkretnej daty dostawy, ale potwierdziła, że pojazd niedługo powinien zostać odebrany od jego producenta i wykonawcy wydłużenia – firmy Stadler.

Pozostały formalności. Niebawem trójczłonowy Flirt dotrze do Łodzi

– W obecnej chwili oczekujemy na zakończenie procedowania przez Urząd Transportu Kolejowego dokumentów niezbędnych do wprowadzenia do eksploatacji rozbudowanego pojazdu (elektrycznego zespołu trakcyjnego) Flirt. Po uzyskaniu stosownej dokumentacji rozpocznie się etap dostawy i odbioru pojazdu – mówi Joanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Wynika z tego, że pojazd jest już praktycznie gotowy, a do pokonania pozostały jeszcze wyłącznie procedury formalne (oczywiście pod warunkiem, że UTK wyda swoje decyzje bez dodatkowych komplikacji dla wnioskodawcy).

Łódzki przewoźnik nie wysłał jeszcze do siedleckiej fabryki drugiego pojazdu przeznaczonego do wydłużenia. – Zgodnie z umową drugi elektryczny zespół trakcyjny Flirt zostanie przekazany do rozbudowy w terminie odbioru końcowego pierwszego rozbudowanego pojazdu – tłumaczy nasza rozmówczyni. Potem każdy kolejny EZT ma trafiać do producenta w terminie czterech tygodni od przekazania Stadlerowi poprzedniej jednostki.
 
Możliwe będzie przyspieszenie przekazywania jednostek do rozbudowy

Stadler ma zaś dostarczać ŁKA składy po rozbudowie w ciągu siedmiu tygodni od przekazania mu konkretnego egzemplarza. – Nasza spółka nie wyklucza możliwości przekazywania kolejnych Flirtów do rozbudowy w terminach krótszych niż określine w umowie – dodaje przedstawicielka ŁKA. Zastrzega jednak, że stanie się to tylko wówczas, jeśli nie powstanie zagrożenie zakłócenia prowadzenia przewozów.

Przypomnijmy, że równolegle trwać będą dostawy fabrycznie nowych jednostek hybrydowych produkcji Newagu. Według aktualnych zapowiedzi wszystkie trzy zamówione egzemplarze dotrą do Łodzi nie później niż w czerwcu 2022 r. W ciągu najbliższego roku potencjał taborowy ŁKA zostanie więc istotnie zwiększony.
Miesięcznik będzie można znaleźć na wybranych polskich stoiskach na targach Innotrans w Berlinie. Polskie wydanie do kupienia w salonach Empik i kioskach Inmedio.
 
 

 

 


Rozwój siatki połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

Uczestniczył Pan w II Kongresie Kolejowym w Warszawie. Proszę ocenić merytoryczna wartość tego wydarzenia. Jakie ma ono znaczenie dla branży kolejowej?

Kongres Kolejowy jest jednym z najważniejszych wydarzeń dla branży kolejowej. Przedstawiony został zakres inwestycji obejmujący infrastrukturę, tabor,
dworce, przewozy pasażerskie i towarowe. Obecne nakłady inwestycyjne są najwyższe w historii polskiej kolei i bardzo ważne jest, aby te środki wydatkować efektywnie.

W 2019 roku, z przejazdów Łódzką Koleją Aglomeracyjną skorzystało ponad 6 mlnpasażerów,o 27 % więcej niż w 2018 roku. Jakie najważniejsze działania firmy zdecydowały o tym sukcesie?

Wzmocnienie poolu taborowego pozwoliło na rozwój siatki połączeń i zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów. Dodatkowo zastosowaliśmy, na skalę nie stosowaną dotąd w kraju, integrację różnych środków transportu. Zintegrowane zostały rozkłady jazdy przewoźników kolejowych i autobusowych oraz wprowadzono jeden zintegrowany bilet na przejazd, dzięki czemu podróż jest o około 20 % tańsza. Od września 2019 roku zintegrowaniem objęte zostały połączenia obsługiwane przez PKS Sieradz, PKS Skierniewice, PKS Łęczyca, a od grudnia 2019 roku przez PKS Tomaszów Mazowiecki, w tym 36 autobusowych linii komunikacyjnych, których organizatorem jest Samorząd Województwa Łódzkiego. W aglomeracji łódzkiej, wzajemnie honorowane są bilety pomiędzy wszystkimi przewoźnikami kolejowymi tj. PKP Intercity, Przewozy Regionalne i ŁKA.
Natomiast, w granicach administracyjnych miasta Łodzi, przewozy kolejowe zintegrowane zostały z komunikacją miejską. Ponadto sukcesywnie rozwijamy sieć sprzedaży biletów. Właśnie dzięki takim działaniom liczba pasażerów korzystających z usług ŁKA stale rośnie.

Łódzki przewoźnik, jako pierwszy otrzymał flagowy produkt nowosądeckiego producenta NEWAG S.A. – pociąg Impuls II generacji. Czym wyróżnia się ten pociąg?

Impuls II jest pociągiem najnowszej generacji. Charakteryzuje się mniejszą masą, niższym zużyciem energii, większą pojemnością i niezawodnością sięgającą 99%. Pociągi osiągają prędkość eksploatacyjną do 160 km/h. Liczba miejsc siedzących w każdym składzie to 160, w tym 154 stałe. Wyposażono go we wszystko, co powinien posiadać nowoczesny skład, m.in. klimatyzację, gniazdka elektryczne i USB, monitory, nowoczesny system informacji pasażerskiej, biletomaty, bezpłatne wifi oraz miejsca na rowery, wózki inwalidzkie i dziecięce. Bezpieczeństwo i komfort podróży zapewniają znajdujące się w pociągu defibrylatory, pętle indukcyjne, numerowane miejsca, stoliki podokienne w układzie foteli vis a vis oraz strefa dziecięca ze stołem z nadrukiem gry planszowej i kostką do gry.

Jakim obecnie taborem dysponuje Łódzka Kolej Aglomeracyjna? Jakie są możliwości firmy w zakresie tworzenie nowych połączeń i zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów?

Łódzka Kolej Aglomeracyjna obecnie posiada 34 pociągi, tj. 20 pojazdów typu FLIRT firmy Stadler Polska oraz 14 pojazdów Impuls2 firmy Newag S.A. Jednak, przy stale rosnącej frekwencji w pociągach, koniecznością stało się zwiększenie liczby miejsc. Odpowiadając na potrzeby rynku, Spółka podpisała z firmą Stadler Polska umowę na rozbudowę dziesięciu dwuczłonowych elektrycznych pojazdów typu FLIRT o dodatkowy, trzeci człon, w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III”. Długość dodatkowego przedziału pasażerskiego wyniesie 16 metrów, a całego rozbudowanego pojazdu 64 metry. W członie znajdzie się 66 miejsc siedzących i dwie pary drzwi. Wyposażony zostanie w klimatyzację, wifi, gniazdka elektryczne i urządzenia
bezpieczeństwa, zgodnie ze standardem obecnych pociągów FLIRT. Dzięki inwestycji liczba miejsc siedzących w pojazdach zwiększy się ze 120 do 186. Realizację projektu umożliwiło wsparcie z Regionalnego Projektu Operacyjnego WŁ. W połowie 2020 roku ŁKA przekaże do rozbudowy producentowi pierwszy pojazd. Rozbudowa pozostałych Flirtów będzie realizowana sukcesywnie do końca 2021 roku.

ŁKA na zamówienie organizatora przewozów, Samorządu Województwa Łódzkiego, w grudniu 2019 roku zwiększyła liczbę połączeń o 32 %, z 241 do 330 pociągów w dobie. W marcu 2019 r. zostały uruchomione przewozy na liniach – z Łodzi do Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska oraz do Tomaszowa Mazowieckiego.
Wraz z nowym rocznym rozkładem jazdy 2019/2020, łódzka kolej rozpoczęła obsługę nowych relacji oraz zwiększyła liczbę dotychczasowych połączeń. Zostały uruchomione nowe relacje Zgierz – Łódź Chojny – Łódź Widzew przez Łódź Olechów Wiadukt oraz Skierniewice – Kutno.
Od 14 czerwca br., czyli od wprowadzenia aktualizacji rocznego rozkładu jazdy, zostaną uruchomione połączenia kolejowe do Drzewicy, obszaru województwa łódzkiego, który był do tej pory wykluczony komunikacyjnie.

Źródło: kapitalpolski.pl

 


Łódzka Kolej Aglomeracyjna podsumowuje rok i prezentuje plany na najbliższe miesiące


Mapa dotacji

Nazwa beneficjenta
ŁÓDZKA KOLEI AGLOMERACYJNA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
 
Wartość projektu
68 481 150,00 zł
 
Dofinansowanie z UE
47 455 500,00 zł
 
Województwo
łódzkie
Powiat m. Łódź
 
Program
Regionalny Program Operacyjny Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020
 
Działanie
3.4. Transport kolejowy
 
Fundusz
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
 
Perspektywa
2014 – 2020
 

Celem Projektu Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III jest poprawa dostępności transportowej woj. łódzkiego poprzez poprawienie oferty przewozowej Spółki ŁKA w relacjach z Łodzi do Skierniewic, Sieradza, Kutna i Łowicza, Piotrkowa Trybunalskiego, Radomska i Tomaszowa Mazowieckiego. W ramach Projektu rozbudowanych zostanie 10szt aktualnie eksploatowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu L-4268 serii Flirt-3 o jeden fabrycznie nowy środkowy człon nienapędny wraz z wózkiem tocznym, przeznaczonych do pasażerskich przewozów regionalnych. Zadania w ramach projektu: rozbudowa taboru, zarządzanie projektem, promocja. Grupa docelowa mieszkańcy woj. łódzkiego i przyjezdni podróżujący do i z pracy, szkół, uczelni, instytucji publicznych i kulturalnych, w celach turystycznych. Projekt przyczyni się do poprawy wew. spójności regionu i woj., powstania konkurencyjnych warunków podróżowania wobec transportu indywidualnego i zwiększenia mobilności zawodowej i przestrzennej mieszkańców woj., zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu podróżowania, w tym dla os. z niepełnosprawnościami (drzwi wyposażone w przyciski oznakowane w języku Braille’a, jednoprzestrzenne bezstopniowe wnętrze z udziałem niskiej podłogi ok70%, miejsca dla os. o ograniczonych możliwościach ruchowych i na wózkach inwalidzkich wyposażone w oparcia i pasy bezpieczeństwa do mocowania wózka z pasażerem, gniazdka umożliwiające ładowanie wózków akumulator., mobilne automaty biletowe, kabinę WC, uchwyty na rowery, klimatyzację i sieć WiFi). Planowane efekty realizacji Projektu to zwiększenie pojemności – łączna liczba miejsc siedzących i stojących w rozbudowanych pojazdach to 383, zwiększenie liczby połączeń o ok14% na obecnie obsługiwanych trasach, uruchomienie nowych połączeń na odcinku linii kolejowej nr 25 Tomaszów Maz-Opoczno, po jej elektryfikacji w 2023r. W ramach projektu, Wykonawca dostarczy 1 komplet wszystkich wózków do Rozbudowanego Pojazdu, tj. 2 wózki napędowe oraz 2 łączne wózki toczne

Źródło: mapadotacji.gov.pl

 


 

Umowa na rozbudowę pociągów ŁKA o dodatkowy człon podpisana

 
 
Łódzka Kolej Aglomeracyjna podpisała z firmą Stadler Polska umowę na rozbudowę dziesięciu dwuczłonowych elektrycznych pociągów typu Flirt o dodatkowy, trzeci człon w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III”. Inwestycja pozwoli na zwiększenie liczby miejsc w pojazdach, co przy stale rosnącej frekwencji w pociągach przewoźnika staje się koniecznością.
W ramach Umowy Stadler Polska rozbuduje dziesięć pojazdów Flirt o środkowy, fabrycznie nowy człon. Długość dodatkowego przedziału pasażerskiego wyniesie 16 metrów, a całego rozbudowanego pojazdu 64 metry. W członie znajdzie się 66 miejsc siedzących i dwie pary drzwi. Wyposażony zostanie w klimatyzację, wifi, gniazdka elektryczne i urządzenia bezpieczeństwa, zgodnie ze standardem obecnych pociągów Flirt.

Dzięki inwestycji liczba miejsc siedzących w pojazdach zwiększy się ze 120 do 186. Realizację projektu umożliwiło wsparcie z Regionalnego Projektu Operacyjnego WŁ. Umowę o dofinansowanie podpisał 11 marca na Dworcu Łódź Fabryczna marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber.

– Realizacja tego projektu sprawi, że podróż pociągami ŁKA będzie jeszcze wygodniejsza. Obserwujemy stale rosnącą liczbę pasażerów korzystających z kolei, dlatego inwestujemy w jej rozwój. Większa liczba pojemniejszego taboru pozwoli nam sukcesywnie rozwijać siatkę połączeń. Chcemy docierać zwłaszcza do małych miejscowości, tam gdzie obecnie oferta kolejowa jest ograniczona – powiedział Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego.

Wartość projektu to 68 481 150,00, kwota dofinansowania z RPO wyniosła 47 455 500,00. W ramach umowy Stadler zobowiązał się także do utrzymania pojazdów do roku 2029.

Konstrukcja zespołów trakcyjnych typu Flirt jest oparta na elastycznej, dostosowanej do potrzeb użytkowników koncepcji pojazdu, której fundamentem jest sprawdzony, przetestowany system modułowy. Każdy zespół trakcyjny można dopasować do wymogów przewozów regionalnych i międzymiastowych. Produkowane są zespoły trakcyjne liczące od dwóch do ośmiu członów, z liczbą miejsc siedzących od 120 do 488. Krótsze składy można z czasem rozbudować o kolejne wagony, aby umożliwić przewóz większej liczby osób.

– Bardzo się cieszymy, że zrealizujemy do naszego klienta to innowacyjne zadanie. Dzięki rozbudowie pociągów przewoźnik uzyska aż o 50 procent więcej miejsc siedzących, co znacznie zwiększy możliwości przewozowe i komfort podróżowania. Jednocześnie pełna kompatybilność parametrów technicznych trzeciego członu oraz jego wyposażenia z pojazdami Flirt ŁKA, zagwarantują niezakłóconą eksploatację i obsługę rozbudowanego pojazdu – podkreślił Tomasz Prejs – członek zarządu Stadler Polska i szef siedleckiego zakładu produkcyjnego.

Dziennie ŁKA przewozi obecnie blisko 16 tysięcy pasażerów, 450 tysięcy miesięcznie. W 2018 roku z usług przewoźnika skorzystało prawie 5 milionów pasażerów, o ponad 22% więcej niż w roku 2017.

– W kolejnych latach prognozujemy dalszy wzrost frekwencji w pociągach, stąd zapewnienie bardziej pojemnego taboru staje się dla nas priorytetem. Nasze analizy wykazały, że rozbudowa pojazdów to znacznie tańsze rozwiązanie niż zakup nowych jednostek – powiedział Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

W maju przyszłego roku ŁKA przekaże do rozbudowy producentowi pierwszy dwuczłonowy pojazd Flirt. W tym roku rozpoczną się prace projektowe. Odbiór trzyczłonowego pociągu zgodnie z umową ma się odbyć w II kwartale 2021 roku. Rozbudowa pozostałych pojazdów będzie realizowana sukcesywnie do początku 2022 roku. Z uwagi na ograniczenia taborowe przewoźnik będzie przekazywał do rozbudowy po jednym pojeździe. Rozbudowa będzie prowadzona w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach.

Rozbudowywane pociągi Flirt produkcji Stadlera zostały dostarczone przewoźnikowi i wprowadzone do eksploatacji w latach 2014 i 2015. Producent prowadzi także usługę utrzymania pojazdów w zapleczu technicznym w Łodzi.
 
PARTNERZY DZIAŁU
 
                         
 
 

Serdecznie zapraszamy do udziału w XI Kongresie Kolejowym – największym tego typu wydarzeniu w Polsce, dedykowanemu branży kolejowej. Tegoroczna edycja będzie poświęcona aktualnej sytuacji a kolei w dobie kolejnych fal pandemii, rozwojowi infrastruktury kolejowej, nowym technologiom, bezpieczeństwu a także sytuacji w przewozach pasażerskich. Po więcej informacji na temat kongresu zapraszamy na stronę wydarzenia

Źródło: rynek-kolejowy.pl

 

 

Łódzka Kolej Aglomeracyjna – Podsumowanie 2019 i plany na 2020 rok.

W 2019 roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna przewiozła ponad 6 mln pasażerów. To o 27 % więcej niż w 2018 roku. Najwięcej podróżnych jeździło na trasie Łódź Kaliska – Łowicz. Najwyższy wzrost frekwencji odnotowano na linii Łódź Widzew – Skierniewice / Warszawa Wschodnia. Spółka zakończyła drugi etap rozwoju. Ostatni, z 14 zamówionych Impulsów, dotarł do przewoźnika w ostatnim kwartale 2019 roku. Pociągi są wykorzystywane do obsługi nowych połączeń oraz do wzmocnienia wcześniej obsługiwanych tras. 
 
Fot. Łódzka Kolej Aglemeracyjna
Fot. Łódzka Kolej Aglemeracyjna

Wzmocnienie poolu taborowego

Dostawa 14 pojazdów firmy NEWAG S.A. zakończyła się w październiku 2019 r. Łódzki przewoźnik, jako pierwszy otrzymał flagowy produkt nowosądeckiego producenta – pociąg Impuls II generacji. Spółka dysponuje obecnie 34 pociągami. W stosunku do 2018 roku zwiększyła dwukrotnie podaż miejsc w jednostkach.

Wzmocnienie poolu taborowego ŁKA pozwoliło na rozwój siatki połączeń oraz zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów. Praca eksploatacyjna w 2019 roku wyniosła 3 109 000 pociągokilometrów i była o 15% wyższa niż w 2018 roku.

tabor i pracy eksploatacyjna
Źródło: Łódzka Kolej Aglomeracyjna

 

 

 

 

 

 

Trzeci etap rozwoju Spółki

Łódzka Kolej Aglomeracyjna podpisała z firmą Stadler Polska umowę na rozbudowę dziesięciu dwuczłonowych elektrycznych pojazdów typu FLIRT o dodatkowy, trzeci człon, w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III”. Realizację projektu umożliwiło wsparcie z Regionalnego Projektu Operacyjnego WŁ. W marcu, umowę na dofinansowanie  podpisał Marszałek Województwa Łódzkiego, Grzegorz Schreiber. Inwestycja pozwoli na zwiększenie liczby miejsc w pojazdach ze 120 do 186, co przy stale rosnącej frekwencji w pociągach przewoźnika, stało się koniecznością. W 2019 roku rozpoczęły się prace projektowe.

ZINTEGROWANY BILET ŁKA + PKS  ROZWÓJ OFERTY:  - 36 połączeń - o 7 więcej niż w 2019 r. - nowy punkt styku - Tomaszów Maz. - honorowanie oferty w pociągach (logo PolRegio) - sprzedaż biletów przez aplikację (logo Koleo, skycash)
Źródło: Łódzka Kolej Aglomeracyjna

 

Nowe trasy, więcej dotychczasowych połączeń

W marcu 2019 r. ŁKA uruchomiła przewozy na liniach – z Łodzi do Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska oraz do Tomaszowa Mazowieckiego. Wraz z nowym rocznym rozkładem jazdy 2019/2020, który zaczął obowiązywać od 15 grudnia 2019 roku, ŁKA rozpoczęła obsługę nowych relacji oraz zwiększyła liczbę dotychczasowych połączeń. Zostały uruchomione nowe relacje Zgierz – Łódź Chojny – Łódź Widzew przez Łódź Olechów Wiadukt oraz Skierniewice – Kutno.

Wzrost liczby pasażerów

W  2019 roku z usług przewoźnika skorzystało o ponad 1 mln 300 tysięcy pasażerów więcej niż w 2018 roku, kiedy to ŁKA przewiozła 4 692 230 pasażerów. Ten imponujący wynik Spółka osiągnęła pomimo prowadzonych, przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ,prac remontowych na większości linii obsługiwanych przez Spółkę.

Infografika wrost liczby pasażerów 500 tysięcy pasażerów w weekendy na trasie łódz - warszawa w 2019 r.
Źródło: Łódzka Kolej Aglomeracyjna

 

Integracja transportu w województwie łódzkim

Od rozpoczęcia działalności, szczególną rolę funkcjonowaniu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, odgrywała integracja taryfowa i rozkładowa z innymi uczestnikami publicznego transportu zbiorowego.

Bilet zintegrowany ŁKA+PKS

Wykorzystując potencjał działań integracyjnych, ŁKA z dniem 1 września 2019 r. wprowadziła ofertę BILET ZINTEGROWANY ŁKA + PKS, skierowaną do osób wykluczonych komunikacyjnie, nie posiadających własnego środka transportu. Poprzez zintegrowanie rozkładów jazdy przewoźników kolejowych i  autobusowych oraz wprowadzenie jednego zintegrowanego biletu na przejazd, podróż jest o około 20 % tańsza.

Od września 2019 roku zintegrowaniem objęte zostały połączenia obsługiwane przez PKS Sieradz, PKS Skierniewice, PKS Łęczyca, a od grudnia 2019 roku przez PKS Tomaszów Mazowiecki, w tym 36 autobusowych linii komunikacyjnych, których organizatorem jest Samorząd Województwa Łódzkiego.

Infografika punktualność i niezawodność

Źródło: Łódzka Kolej Aglomeracyjna

 

Przewozy zasięgiem obejmują wszystkie powiaty województwa łódzkiego.

Ten innowacyjny system, integracji komunikacji kolejowej i autobusowej w województwie łódzkim, został doceniony przez branżę. Podczas międzynarodowych targów TRAKO 2019, ŁKA otrzymała nagrodę główną w konkursie im. inż. Józefa Nowkuńskiego.

Wzajemne honorowanie biletów

Wprowadzono, na skalę nie stosowaną dotąd w kraju, integrację różnych środków transportu. W aglomeracji łódzkiej, wzajemnie honorowane są bilety pomiędzy wszystkimi przewoźnikami kolejowymi tj. PKP Intercity, Przewozy Regionalne i ŁKA. Natomiast, w granicach administracyjnych miasta Łodzi, przewozy kolejowe zintegrowane zostały z komunikacją miejską.

 

Infografika przedstawiająca rozwój sieci sprzedaży

Źródło: Łódzka Kolej Aglomeracyjna

 

Od marca 2019 roku ŁKA rozpoczęła sprzedaż biletów przez platformę Bilkom. Jest to kolejny kanał dystrybucji biletów przewoźnika, pozwalający podróżnym bez konieczności wychodzenia z domu lub stania w kolejce do kasy, nabyć bilet. Ponadto, Bilkom umożliwia, oprócz zakupu biletów, sprawdzenie rozkładu jazdy i wyszukanie najlepszego połączenia. Zawiera również mapę wszystkich stacji i przystanków kolejowych w Polsce.

ŁKA sukcesywnie zwiększa sieć biletomatów stacjonarnych. W 2019 roku automaty biletowe postawiono w nowych lokalizacjach:

  • lipiec 2019 r. – dworzec kolejowy Łódź Kaliska,
  • październik 2019 r. – stacje: Zgierz oraz Łęczyca,
  • grudzień 2019 r.  – przejście podziemne na stacji Koluszki.

Rekuperacja i eco-driving

W grudniu 2019 roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna i PKP Energetyka podpisały porozumienie, dzięki któremu, od stycznia 2020 roku, do rozliczenia ilości zużytej energii elektrycznej wykorzystywane są dane, odczytywane w sposób zdalny, z liczników zainstalowanych na pojazdach przewoźnika. Pozwala to na rozliczenie rzeczywistego zużycia energii przez pojazdy, a dodatkowo w rozliczaniu energii uwzględniona zostaje rekuperacja, tzn. energia oddawana/zwracana do sieci trakcyjnej podczas hamowania pociągu. Analiza zużywanej energii przez pojazdy na poszczególnych liniach, jak i nawet w poszczególnych pociągach, pozwala na wyznaczenie trendów i wprowadzenie ekonomicznej jazdy. Pozwoli to na optymalizację zużycia energii, nadzorowanie jej gospodarowania jak i zużywania.

Źródło: kurier-kolejowy.pl

Skip to content